http://shmyo-yb.web.nku.edu.tr/

Yaşlı Bakımı Ön lisans Programı

Programı Sunan Akademik BirimYaşlı Bakımı
Program DirektörüBölüm Başkanı: Dr. Öğr. Üyesi Filiz DİLEK & Program Koordinatörü: Öğr. Gör. Elif EREN ÇİTAK
Program TürüÖn lisans Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiÖn Lisans
Kazanılan DereceYaşlı bakım programı Ön Lisans diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise Yaşlı Bakımı Teknikeridir. 
Eğitim Türü Tam Zamanlı
Kayıt Kabul KoşullarıOrta öğretimden Mezun Olmak
Önceki Öğrenmenin TanınmasıÖnceki öğrenme, bireylerin yükseköğretim kurumu dışında, iş ve günlük yaşam deneyimleri yoluyla edindikleri bilgi, beceri ve yetkinlikleri kapsar. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi’nin yönergesine göre, bu öğrenmelerin tanınması, muafiyet sınavları, portfolyo değerlendirmeleri ve akredite kuruluşlardan alınan sertifikaların değerlendirilmesi gibi yöntemlerle gerçekleştirilir. Önceki öğrenmenin tanınması için başvurular, öğrencinin kayıt olduğu ilk akademik yılda yapılmalıdır; daha sonraki başvurular kabul edilmez.En fazla 15 AKTS kredilik ve en fazla 5 ders tanınabilir. Başvurular, ilgili akademik birimlerin yönetim kurulları ve "Önceden Kazanılmış Yeterliliklerin Tanınması Komisyonu" tarafından değerlendirilir. Bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar.
Mezuniyet Koşulları Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program AmacıProgram Misyonumuz Dünyadaki gelişmeleri takip ederek, sağlık sektöründe faaliyet gösteren kurum/kuruluşlarda mesleğinin gerektirdiği etik ve ahlak çerçevesinde, yenilikçi ve özgün yöntemler kullanarak, bilimsel gelişime katkı sağlayacak, alanında donanımlı, demokratik değerlere saygılı, kişisel gelişime ve eleştiriye açık insanlık yararına çalışacak yaşlı bakım teknikerleri yetiştirmektir. Program Vizyonumuz Teknolojik altyapısıyla uygulamalı eğitim-öğretim ve bilgi odaklı araştırma faaliyetlerini benimseyen; insanlık ve doğa yararına hizmet eden, yaşlı bireylerin sağlık hizmetlerini yürütecek, içinde bulunduğu çağın gereksinimleri doğrultusunda mesleki gelişimini sağlayabilecek yaşlı bakım teknikleri yetiştiren öncü bir program olmaktır.
Mezunların Mesleki ProfilleriMezunlar, yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü kamu ve özel kuruluşlarda uzman gözetiminde çalışabilirler.
Bir Üst Dereceye GeçişÖn lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar DGS sınavı ile ilgili programlarda lisans eğitimlerini tamamlayabilirler. 
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.

Ders değerlendirmeleri dersin sorumlusu tarafından öğrenci İşlerine teslim edilir. Değerlendirme notları (Arasınav, ödev, proje,dönem sonu, bütünleme notları)  öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir. 

Notlar:
Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir.  Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 

Puan

Harfli Notu

Katsayı

Başarı Durumu

90-100

AA

4.00

Başarılı

80-89

BA

3.50

Başarılı

70-79

BB

3.00

Başarılı

65-69

CB

2.50

Başarılı

60-64

CC

2.00

Başarılı

50-59

DD

1.50

Başarısız

30-49

FD

1.00

Başarısız

0-29

FF

0.00

Başarısız

 

Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.

Başarılı Öğrenciler

Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme,  gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin  yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir. Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

KüçükGrup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha/Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme/Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

 

 

Program Çıktıları

1-Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
3-Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
4-Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
5-İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
6-Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
7-Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
8-Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
9-Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
10-Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
11-Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar.
12-Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar
13-Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular.

Müfredat

Yaşlı Bakımı Kredili Ders Yapısı Şeması



1. Sınıf



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
YSP107 ANATOMİ VE TIBBİ TERMİNOLOJİ 3 0 4
ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I 2 0 2
TLP101 Fizyoloji 2 0 3
YSP108 SAĞLIKTA KALİTE VE AKREDİTASYON 2 0 3
YSP110 TEMEL GERONTOLOJİ 2 0 3
TDİ101 Türk Dili I 2 0 2
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce) 2 0 2
YSP109 YAŞLI BAKIMI İLKE VE UYGULAMALARI- I 2 2 5
Seçmeli YAŞLI BAKIMI 1.SINIF GÜZ DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLERİ () 6
YSP111 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 2 0 3
YSP102 Sosyal Hizmetler 2 0 3
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ATİ102 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II 2 0 2
YSP202 Beslenme İlkeleri 2 0 2
YSP210 ENFEKSİYON HASTALIKLARI 2 0 3
YSP209 FARMAKOLOJİ 2 0 3
YSP205 Temel Bilgisayar Kullanımı 1 2 3
TDİ102 Türk Dili II 2 0 2
YDİ102 Yabancı Dil II (İngilizce) 2 0 2
YSP211 YAŞLI BAKIMI İLKE VE UYGULAMALARI-II 2 4 7
Seçmeli YAŞLI BAKIMI 1.SINIF BAHAR DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLERİ() 6
YSP204 Kişilerarası İlişkiler 2 0 3
YSP212 TRANSKÜLTÜREL BAKIM 2 0 3
Seçmeli Üniversite Genel Seçmeli Dersler() 3
UNİSEC-SHMYO 012 Kişilerarası İlişkiler 2 0 3
Toplam AKTS: 33
Yıllık Toplam AKTS: 63

2. Sınıf



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
YSP309 Mesleki Staj I 2 20 14
YSP302 Yaşlıda Kronik Hastalıklar 2 0 2
YSP310 Yaşlıda Nöropsikiyatrik Hastalıklar 2 0 2
YSP304 Yaşlıda Romatolojik Hastalıklar 2 0 2
Seçmeli YAŞLI BAKIMI 2.SINIF GÜZ DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLERİ() 7
İLY002 İlk Yardım 2 0 4
ÖMİ103 Mesleki İngilizce I 2 0 3
Seçmeli Üniversite Genel Seçmeli Dersler() 3
UNİSEC-SHMYO 011 Araştırma Yöntem ve Teknikleri 2 0 3
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
YSP402 Fiziksel Rehabilitasyon 2 0 2
YSP411 Mesleki Staj II 2 20 14
YSP403 Sosyal Rehabilitasyon 2 0 2
YSP412 Yaşlıda Dermatolojik Hastalıklar 2 0 2
Seçmeli YAŞLI BAKIMI 2.SINIF BAHAR DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLERİ() 10
ÖMİ104 Mesleki İngilizce II 2 0 3
YSP407 Sağlık Eğitimi 2 0 4
SHY001 Sağlık Hizmetleri Yönetimi 2 0 3
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60