http://shmyo-yb.web.nku.edu.tr/

Yaşlı Bakımı Ön lisans Programı

Programı Sunan Akademik BirimYaşlı Bakımı
Program DirektörüBölüm Başkanı: Dr. Öğr. Üyesi Filiz DİLEK & Program Koordinatörü: Öğr. Gör. Elif EREN ÇİTAK
Program TürüÖn lisans Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiÖn Lisans
Kazanılan DereceYaşlı bakım programı Ön Lisans diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise Yaşlı Bakımı Teknikeridir. 
Eğitim Türü Tam Zamanlı
Kayıt Kabul KoşullarıOrta öğretimden Mezun Olmak
Önceki Öğrenmenin TanınmasıÖnceki öğrenme, bireylerin yükseköğretim kurumu dışında, iş ve günlük yaşam deneyimleri yoluyla edindikleri bilgi, beceri ve yetkinlikleri kapsar. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi’nin yönergesine göre, bu öğrenmelerin tanınması, muafiyet sınavları, portfolyo değerlendirmeleri ve akredite kuruluşlardan alınan sertifikaların değerlendirilmesi gibi yöntemlerle gerçekleştirilir. Önceki öğrenmenin tanınması için başvurular, öğrencinin kayıt olduğu ilk akademik yılda yapılmalıdır; daha sonraki başvurular kabul edilmez.En fazla 15 AKTS kredilik ve en fazla 5 ders tanınabilir. Başvurular, ilgili akademik birimlerin yönetim kurulları ve "Önceden Kazanılmış Yeterliliklerin Tanınması Komisyonu" tarafından değerlendirilir. Bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar.
Mezuniyet Koşulları Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program AmacıProgram Misyonumuz Dünyadaki gelişmeleri takip ederek, sağlık sektöründe faaliyet gösteren kurum/kuruluşlarda mesleğinin gerektirdiği etik ve ahlak çerçevesinde, yenilikçi ve özgün yöntemler kullanarak, bilimsel gelişime katkı sağlayacak, alanında donanımlı, demokratik değerlere saygılı, kişisel gelişime ve eleştiriye açık insanlık yararına çalışacak yaşlı bakım teknikerleri yetiştirmektir. Program Vizyonumuz Teknolojik altyapısıyla uygulamalı eğitim-öğretim ve bilgi odaklı araştırma faaliyetlerini benimseyen; insanlık ve doğa yararına hizmet eden, yaşlı bireylerin sağlık hizmetlerini yürütecek, içinde bulunduğu çağın gereksinimleri doğrultusunda mesleki gelişimini sağlayabilecek yaşlı bakım teknikleri yetiştiren öncü bir program olmaktır.
Mezunların Mesleki ProfilleriMezunlar, yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü kamu ve özel kuruluşlarda uzman gözetiminde çalışabilirler.
Bir Üst Dereceye GeçişÖn lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar DGS sınavı ile ilgili programlarda lisans eğitimlerini tamamlayabilirler. 
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.

Ders değerlendirmeleri dersin sorumlusu tarafından öğrenci İşlerine teslim edilir. Değerlendirme notları (Arasınav, ödev, proje,dönem sonu, bütünleme notları)  öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir. 

Notlar:
Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir.  Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 

Puan

Harfli Notu

Katsayı

Başarı Durumu

90-100

AA

4.00

Başarılı

80-89

BA

3.50

Başarılı

70-79

BB

3.00

Başarılı

65-69

CB

2.50

Başarılı

60-64

CC

2.00

Başarılı

50-59

DD

1.50

Başarısız

30-49

FD

1.00

Başarısız

0-29

FF

0.00

Başarısız

 

Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.

Başarılı Öğrenciler

Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme,  gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin  yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir. Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

KüçükGrup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha/Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme/Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

 

 

Program Çıktıları

1-Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
3-Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
4-Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
5-İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
6-Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
7-Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
8-Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
9-Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
10-Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
11-Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar.
12-Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar
13-Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular.

Müfredat

Yaşlı Bakımı Kredili Ders Yapısı Şeması



1. Sınıf



2025-2026 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
YSP107 ANATOMİ VE TIBBİ TERMİNOLOJİ 3 0 4
ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I 2 0 2
TLP101 Fizyoloji 2 0 3
YSP108 SAĞLIKTA KALİTE VE AKREDİTASYON 2 0 3
YSP110 TEMEL GERONTOLOJİ 2 0 3
TDİ101 Türk Dili I 2 0 2
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce) 2 0 2
YSP109 YAŞLI BAKIMI İLKE VE UYGULAMALARI- I 2 2 5
Seçmeli YAŞLI BAKIMI 1.SINIF GÜZ DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLERİ () 9
YSP111 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 2 0 3
YSP112 Yaşlılık Psikolojisi 2 0 3
Toplam AKTS: 33
Yıllık Toplam AKTS: 33

2. Sınıf



2025-2026 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
YSP309 Mesleki Staj I 2 20 14
YSP302 Yaşlıda Kronik Hastalıklar 2 0 2
YSP311 YAŞLIDA NÖROPSİKİYATRİK HASTALIKLAR 2 0 3
YSP304 Yaşlıda Romatolojik Hastalıklar 2 0 2
Seçmeli YAŞLI BAKIMI 2.SINIF GÜZ DÖNEMİ SEÇMELİ DERSLERİ() 6
YSP306 Egzersiz Jimnastiği ve Fizyolojisi 2 0 3
ÖMİ103 Mesleki İngilizce I 2 0 3
YSP307 Sağlık Sosyolojisi 2 0 3
Üniversite Seçmeli Genel/Üniversite Seçmeli Ders Havuzundan Toplam 3 AKTS Alabilir 3
UNİSEC-TBMYO 022 Beslenme İlkeleri(Teknik Bil. M.Y.O.-Gıd.Tekn.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 001 Beslenme İlkeleri(Çorlu M.Y.O.-Gıd.Tekn.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 002 Borçlar Hukuku(Çorlu M.Y.O.-Muh.Ver.Uyg) 2 0 3
UNİSEC-MUMYO 011 Bütçe Teorisi ve Politikası(Muratlı M.Y.O.-Maliye) 2 0 3
UNİSEC-MUMYO 007 Çağdaş Yönetim Teknikleri(Muratlı M.Y.O.-İşl.Yön.) 2 0 3
UNİSEC-SRMYO 007 Çevre Koruma(Saray M.Y.O.-Tap.Kad.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 003 Çevresel Enerji Sistemleri(Çorlu M.Y.O.-) 2 0 3
UNİSEC-HMYO 006 Dış Ticaret ve Kambiyo Yönetimi(Hayrabolu M.Y.O.-Bank.Sig.) 2 0 3
UNİSEC-SRMYO 009 Dijital Fotoğraf(Saray M.Y.O.-Grf.Tas.) 2 0 3
UNİSEC-SBMYO 016 E-Devlet ve Dijital Dönüşüm(Sosyal Bil. M.Y.O.-Bü.Yön.Yön.As) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 010 Elektonik Devre Tasarımı(Teknik Bil. M.Y.O.-Elektrik (İ.Ö.)) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 010 Elektonik Devre Tasarımı(Teknik Bil. M.Y.O.-Elektrik) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 013 Endüstri Toksinleri ve Çevre Koruma(Çorlu M.Y.O.-Der.Tek.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 014 Endüstriyel Robotlar(Teknik Bil. M.Y.O.-Kont.Ot.Tekn.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 034 Ergonomi(Teknik Bil. M.Y.O.-Mob.Dek.) 2 0 3
UNİSEC-SBMYO 018 E-Ticaret(Sosyal Bil. M.Y.O.-Dış Ticaret-A) 2 0 3
UNİSEC-SRMYO 005 E-Ticaret(Saray M.Y.O.-Dış Ticaret) 2 0 3
UNİSEC-MAMYO 001 Finansal Okur Yazarlık(Malkara M.Y.O.-Makine) 2 0 3
UNİSEC-SBMYO 025 Finansal Okur Yazarlık(Sosyal Bil. M.Y.O.-Muh.Ver.Uyg) 2 0 3
UNİSEC008 Finansal Okur Yazarlık(Saray M.Y.O.-Muh.Ver.Uyg) 2 0 3
UNİSEC-MAMYO 005 Genel Hukuk Bilgisi(Malkara M.Y.O.-Elektrik) 2 0 3
UNİSEC-SKMYO 001 Genel Turizm(Şarköy M.Y.O.-Aşçılık) 2 0 3
UNİSEC-SHMYO 007 Geriatrik Hastalıklar (Sağlık Hizm. M.Y.O.-Fizyoterapi) 2 0 3
UNİSEC-SHMYO 003 Girişimcilik(Sağlık Hizm. M.Y.O.-Tıb.Dök.Sek.) 2 0 3
UNİSEC-HMYO 002 Girişimcilik I(Hayrabolu M.Y.O.-Bü.Yön.Yön.As) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 005 Girişimcilik l(Çorlu M.Y.O.-İşl.Yön.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 010 Güzel Sanatlar(Çorlu M.Y.O.-Gel.El.San.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 032 Hasat Harman Makineleri(Teknik Bil. M.Y.O.-Tar.Mak.) 2 0 3
UNİSEC-SKMYO 003 İnsan Kaynakları Yönetimi(Şarköy M.Y.O.-Tur. ve Ot. İşl.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 018 İstatistiğe Giriş(Teknik Bil. M.Y.O.-Elkt.Hbr.Tek.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 008 İş Güvenliği ve İşçi Sağlığı(Çorlu M.Y.O.-El.Tekn.) 2 0 3
UNİSEC-HMYO 005 İşletme Yönetimi I(Hayrabolu M.Y.O.-Oto.Tekn.) 2 0 3
UNİSEC-HMYO 001 İşletme Yönetimi ve İmalat Kontrolü(Hayrabolu M.Y.O.-Makine) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 012 Kalibrasyon(Teknik Bil. M.Y.O.-Biy.Chz.Tek.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 011 Kalite Güvence ve Standartları(Çorlu M.Y.O.-Makine) 2 0 3
UNİSEC-SBMYO 023 Kentleşme Okumaları(Sosyal Bil. M.Y.O.-Sos.Hiz.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 026 Kentleşme ve Çevre Sorunları(Teknik Bil. M.Y.O.-İnş.Tekn.) 2 0 3
UNİSEC-SBMYO 020 Marka Yönetimi(Sosyal Bil. M.Y.O.-İşlt.Yön.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 007 Marka Yönetimi(Çorlu M.Y.O.-Pazarlama) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 038 Marka Yönetimi ve Pazarlama(Teknik Bil. M.Y.O.-Giy.Ürt.Tek.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 030 Mekanizma Tekniği(Teknik Bil. M.Y.O.-Mak.Res.Kons.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 009 Modern Sanat ve Tasarım Tarihi(Çorlu M.Y.O.-Ends.Ür.Tas.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 006 Organik Tarım(Teknik Bil. M.Y.O.-Seracılık) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 036 Ölçme Tekniği(Teknik Bil. M.Y.O.-Oto.Tekn.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 004 Ölçme Tekniği(Çorlu M.Y.O.-Oto.Tekn.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 028 Ölçme ve Kontrol(Teknik Bil. M.Y.O.-Makine) 2 0 3
UNİSEC-SKMYO 006 Özel Şaraplar ve Meyve Şarapları Teknolojisi(Şarköy M.Y.O.-Şar.Ür.Tek.) 2 0 3
UNİSEC-MAMYO 002 Plazma Kesim Teknolojisi(Malkara M.Y.O.-İşl.Yön.) 2 0 3
UNİSEC-SRMYO 003 Satış Yönetimi(Saray M.Y.O.-İşl.Yön.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 016 Scada Sistemleri(Teknik Bil. M.Y.O.-Elkt.Tekn.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 020 Sensörler ve Dönüştürücüler(Teknik Bil. M.Y.O.-Mekatronik) 2 0 3
UNİSEC-HMYO 004 Sosyal Medya Yönetimi(Hayrabolu M.Y.O.-Bilg.Yön.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 014 Sürdürülebilirlik(Çorlu M.Y.O.-Su ve Atık Yönetimi Teknikerliği) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 006 Tarımsal Kooperatifçilik(Çorlu M.Y.O.-Koop.) 2 0 3
UNİSEC-COMYO 012 Tekstil Yardımcı Maddeleri(Çorlu M.Y.O.-Teks.Tek.) 2 0 3
UNİSEC-SHMYO 001 Temel Afet Bilgisi(Sağlık Hizm. M.Y.O.-İlk ve Acil Yardım) 2 0 3
UNİSEC-SHMYO 005 Temel Sağlık(Sağlık Hizm. M.Y.O.-Tıb.Lab.Tek.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 040 Terbiye Fabrika Organizasyonu(Teknik Bil. M.Y.O.-Teks.Tekn.) 2 0 3
UNİSEC-SBMYO 026 Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları(Sosyal Bil. M.Y.O.-YerYön.) 2 0 3
UNİSEC-MAMYO 004 Web Programlama(Malkara M.Y.O.-Gıd.Tek.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 004 Web Tasarımın Temelleri(Teknik Bil. M.Y.O.-Bilg.Pro.) 2 0 3
UNİSEC-TBMYO 004 Web Tasarımın Temelleri(Teknik Bil. M.Y.O.-Bilg.Pro.(İ.Ö.)) 2 0 3
UNİSEC-SBMYO 017 Yat ve Marina İşletmeciliği(Sosyal Bil. M.Y.O.-Den.Lim.İşl.) 2 0 3
UNİSEC-SRMYO 010 Yeni Medya(Saray M.Y.O.-Grf.Tas.) 2 0 3
UNİSEC-SBMYO 022 Yeşil Yönetim(Sosyal Bil. M.Y.O.-Lojistik) 2 0 3
UNİSEC-SBMYO 028 Yöresel Mutfaklar(Sosyal Bil. M.Y.O.-Tur. ve Ot. İşl.) 2 0 3
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 30